Flashback: Android 4.4. KitKat optimalizovaný pre 512MB RAM

Pamätáte si, keď Google pomenovával verzie Androidu podľa dezertov?

Dokonca si pred svoju kanceláriu umiestňoval sochy spomínaných dezertov. Vtedy bolo všetko zábavné a čo je dôležitejšie, každá nová verzia prinášala zásadné vylepšenia. Niektoré boli významnými míľnikmi, ako napríklad Android 2.3 Gingerbread, verzia, ktorá bola taká dobrá, že odmietala zomrieť. Aj Android 4.4 KitKat priniesol rozsiahle vylepšenia, ktoré sú prekvapivo aktuálne dodnes, osem rokov po jeho vydaní v roku 2013. Najskôr názov: išlo o prvú verziu, ktorá bola pomenovaná podľa značkového občerstvenia, všetky ostatné sú všeobecné zákusky. Tento mal nasledovať názov „Key Lime Pie“, ale dohoda s Nestlé na poslednú chvíľu nám dala názov, ktorý poznáme dnes. Napriek tomuto neúspechu budú koláče nakoniec uznané pre svoj význam na stole s vydaním verzie v9.0.

Systém prišiel po troch vydaniach verzie Jelly Bean, ktorá sa sústredila na poskytovanie lepšieho používateľského rozhrania. Okrem niekoľkých vlastných úprav ponúkal zlepšenie výkonu v zariadeniach s obmedzenými zdrojmi. To bolo cieľom projektu Svelte, ktorého cieľom bolo spustiť systém Android len na 340MB RAM, hoci 512MB bolo reálnejších. Keď sa pozrieme späť na niektoré štatistiky, priemerný telefón v roku 2013 mal 1GB RAM, pričom 3GB bolo najviac, čo ste si mohli kúpiť. To znamená, že vtedy existovalo pomerne veľa zariadení s menej ako 1GB RAM a takéto zariadenia existujú aj dnes (dobre, sú to inteligentné hodinky, ale pointa zostáva).

Vývojári spoločnosti vytvorili mnoho nástrojov na zmenšenie spotreby pamäte operačným systémom a aplikáciami. Jedným z takýchto nástrojov bola zRAM, komprimovaný segment pamäte, kde sa mohli dočasne ukladať nepoužívané údaje, aby sa uvoľnilo miesto. To sa líši od funkcie virtuálnej pamäte, ktorú vidíte v súčasných telefónoch, že človek využíva rýchle interné úložisko na presun údajov z RAM. Samozrejme, v roku 2013 bolo normou pomerne pomalé eMMC, najmä v zariadeniach nižšej triedy, takže takáto schéma by nefungovala tak dobre ako zRAM.

Ďalšou významnou zmenou bola príprava na nahradenie virtuálneho počítača Dalvik systémom Android Runtime (ART). Virtuálny stroj Dalvik bol pre raný Android kľúčový, pretože umožňoval, aby bol softvér hardvérovo agnostický. Boli podporované procesory ARM, x86 a dokonca aj vzácne procesory MIPS. Android 2.2 Froyo zaviedol kompiláciu Just-in-Time (JIT) na zrýchlenie výkonu aplikácií, ale po niekoľkých rokoch začal Dalvik vykazovať svoj vek. ART používa kompiláciu Ahead-of-Time, v podstate kompiluje aplikáciu do strojového kódu procesora telefónu v rámci procesu inštalácie aplikácie. KitKat stále štandardne používal Dalvik, až Lollipop dokončil prechod na ART. ART sa však používa dodnes a verzia 4.4 k tomu položila základy.

Možno sme podcenili, ako veľmi systém zmenil používateľské rozhranie systému Android, pretože jedna malá zmena mala veľký vplyv. Verzia 4.4 umožnila používateľom vybrať si predvolený spúšťač na obrazovke Nastavenia. To bolo možné aj v predchádzajúcich verziách, ale bolo to zdĺhavé. Teraz mohol každý ľahko vyskúšať rôzne launchery, ak nebol spokojný s ponukou skinu výrobcu. Niekoľko ďalších úprav používateľského rozhrania zahŕňalo prijatie priesvitného vzhľadu pre niektoré komponenty používateľského rozhrania, ako je stavový riadok a navigačný panel. Režim Immersive umožňoval spúšťanie aplikácií na celej obrazovke, pričom tieto dve lišty spolu s ďalšími prvkami rozhrania operačného systému boli úplne skryté.

Nový prechodový rámec umožnil vývojárom vytvárať pre svoje aplikácie skvelé, plynulé animácie. Pridal natívnu podporu pre IR blaster, predtým výrobcovia používali vlastné riešenia, ktoré boli pre vývojárov aplikácií ťažšie podporovateľné. Aj funkcia NFC získala podporu pre emuláciu hostiteľskej karty, čo umožňuje, aby telefón fungoval ako čipová karta, ktorá sa používa na mobilné platby, vernostné karty, tranzitné preukazy atď. Medzi ďalšie nové funkcie patrí bezdrôtová tlač (cez Wi-Fi alebo online služby, ako je Google Cloud Print), možnosť certifikovať telefóny ako kompatibilné s technológiou Miracast, vylepšenia pripojenia so zariadeniami Bluetooth a ďalšie.

Zvýšila sa bezpečnosť telefónov prepnutím SELinuxu (Security-Enhanced Linux) do režimu „vynucovania“, ktorý zabránil kompromitovaným aplikáciám v prístupe k častiam systému, ktorých sa nemali dotknúť. v4.4 tiež zmenil spôsob prístupu aplikácií k pamäťovej karte a zjednodušil prehľadávanie lokálnych a cloudovo uložených súborov. So systémom KitKat pribudlo mnoho ďalších drobných vylepšení. Napríklad sa zmenil spôsob sledovania údajov zo senzorov, aby sa znížila spotreba energie. To umožnilo aj vytvorenie funkcie počítadla krokov, ktorá bola zabudovaná do operačného systému namiesto toho, aby sa implementácia energeticky náročného riešenia ponechala na aplikácie.

Cieľom systému bolo dosiahnuť 1 milión používateľov. Približne rok po vydaní verzie už bežala na tretine zariadení so systémom Android a až v polovici roka 2015 by dobehol Jelly Bean. Nikdy však nedosiahol 50% prijatie, pretože v tom čase už bol na trhu Lollipop, ktorý pohltil jeho podiel na trhu. Koncom roka 2015 bežal Android celkovo na 1,4 miliardy zariadení, takže KitKat sa nikdy nedostal na miliardu zariadení. Odkaz Androidu 4.4 však nie je o tom, na koľkých telefónoch bežal v čase svojej najväčšej slávy. Optimalizácie pamäte, vďaka ktorým bol operačný systém znesiteľný aj na zariadeniach nižšej triedy, vylepšenia výkonu a zabezpečenia, ako aj nové funkcie pripojenia, ktoré zaviedol, sú stále aktuálne aj vo verzii 12.

Zdroj