Prvé lietadlo na kvapalný vodík s doletom až 1850 km

Sirius sľubuje obrovský dolet na základe energetickej hustoty kvapalného vodíka.

Lietadlo preletí až 1851 km pri rýchlosti do 520 km/h na čistý pohon na kvapalný vodík. Bude vertikálne stúpať vďaka systému vychýleného vektorovaného ťahu pomocou 20 malých elektrických ventilátorov s kanálmi. Je to dielo švajčiarskeho startupu Sirius Aviation AG, ktorý má podľa všetkého „tím viac ako 100 inžinierov“, ktorí od roku 2021 pracujú na „intenzívnom výskume a vývoji“ tohto projektu v meste Baar na brehu jazera.

Sirius tvrdí, že už začal proces certifikácie u FAA, pričom prvé lety demonštračného lietadla sú naplánované na rok 2025. Úplná certifikácia, komerčné dodávky a lety lietadla sú plánované na rok 2028. Ide v podstate o niečo ako menšia verzia nemeckého lietadla Lilium Jet. Ale s vodíkovým pohonom, ktorý umožňuje uskladňovať energiu s vyššou hustotou a má oveľa dlhší dolet a využíva vychýlený ťah z ventilátorov namiesto jednoduchého nakláňania pohonných jednotiek, ako to robí Lilium.

Maximálny dolet 1851 km ponúka verzia Business, ktorá pojme len troch cestujúcich. Päťmiestna verzia Millennium, určená pre komerčné účely má znížený dolet na 1046 km (čo je však stále viac ako štvornásobok doletu 200-250 km, ktorý Lilium plánuje dosiahnuť pomocou batérií). Vďaka tomu by mohlo lietadlo dosiahnuť dolet na prelet trás ako napríklad Londýn – Berlín.

Elektrické lietadlá VTOL novej generácie sa presúvajú z fázy návrhu cez prototyp, testovanie, certifikáciu a sériovú výrobu. Sirius k tomuto procesu pridáva jednu veľkú a jednu menšiu komplikáciu. Tou menšou je jeho systém s vychýleným ťahom a malým ventilátorom, ktorý vyzerá ako recept na plytvanie energiou. Malé ventilátory s veľkým zaťažením disku sú pri prevádzke a vznášaní sa oveľa menej účinné ako väčšie vrtule a rotory používané vo väčšine návrhov leteckých taxíkov eVTOL.

Systémy s vychýleným ťahom síce znižujú zložitosť, ale zároveň znižujú účinnosť a vyžadujú, aby sa lietadlo počas vzletu a pristátia pomerne slušne nakláňalo. To je však pravdepodobne menší problém, keď lietadlo poháňate vodíkom, a nie batériami, pretože na palube je zjavne dostatok zásob energie na to, aby sa tieto neefektívnosti vykompenzovali.

Na druhej strane pohon na kvapalný vodík môže byť väčší problém. V tejto fáze niet pochýb o tom, že vodík je cesta, ktorá nás dovedie k čistej leteckej doprave na krátke vzdialenosti a regionálnej leteckej doprave, a existuje množstvo spoločností, ktoré pracujú na vývoji a certifikácii vodíkových pohonných jednotiek pre leteckú dopravu. Už len to je však obrovská úloha.

V súčasnosti lietajú testovacie lietadlá na vodík, ale stále ide o špičkovú technológiu, ktorú zatiaľ nikto necertifikoval ani nepoužíva na komerčné účely. A to je plynný vodík; spoločnosť hovorí o kvapalnom vodíku, ktorý skutočne nesie pôsobivé množstvo energie vhodnej na lety na dlhšie vzdialenosti. Musí sa však udržiavať v neuveriteľne nízkych teplotách, pod mínus 253°C, vo všetkých fázach distribúcie, plnenia a letu.

Ide teda o mimoriadne ambiciózny program s pomerne veľkými šancami a hrozivo veľkými potrebnými investíciami, ak to výrobca myslí so stanovenými termínmi a cieľmi skutočne vážne.

Na renderoch je to však pekne vyzerajúci dizajn a nepochybujeme o tom, že eVTOL poháňané kvapalným vodíkom budú mať v najbližších desaťročiach významný prínos. Ak sa nájdu správni investori, ktorí budú mať chuť vložiť do tohto biznisu obrovské prostriedky bez toho, aby očakávali návratnosť po mnoho rokov, má šancu

Zdroj