Prvá e-cesta, ktorá nabíja elektromobily

Švédsko vydláždi prvú trvalú e-cestu na svete na nabíjanie elektromobilov počas jazdy.

Očakáva sa, že pre verejnosť bude otvorená v nasledujúcich dvoch alebo troch rokoch. Zatiaľ čo krajiny v Európe zvyšujú úsilie o mobilitu bez fosílnych palív, Švédsko pracuje na prvej trvalej elektrickej ceste na svete – ktorá umožní nabíjanie elektromobilov a nákladných vozidiel počas jazdy. Projekt vedie švédsky dopravný úrad Trafikverket, ktorý vybral diaľnicu E20. Konkrétne vybuduje elektrický cestný systém (ERS) na 21-kilometrovej trase z Hallsbergu do Örebra, ktorá sa nachádza medzi dvoma najväčšími mestami krajiny, Štokholmom a Göteborgom. Elektronická cesta je teraz vo fáze obstarávania a záverečného plánovania, pričom spoločnosť očakáva, že ju dokončí a predstaví verejnosti v rokoch 2025/2026.

Ako bude fungovať? Firma zatiaľ neurčila, akú technológiu pre ERS použije. V súčasnosti sú k dispozícii tri typy: nadzemné vodivé, pozemné vodivé a pozemné indukčné nabíjanie. Pri prvom type nabíjania sa energia prenáša z nadzemného vedenia do vozidla prostredníctvom zberača – podobne ako pri prevádzke električiek. Táto technológia je však vhodná len pre ťažké vozidlá, ktoré sú dostatočne vysoké na to, aby dosiahli na elektrické vedenie. Ďalšie dve možnosti pozemného nabíjania fungujú podobným spôsobom. Pri vodivom nabíjaní sa energia prenáša zo špeciálnych koľajníc alebo koľajníc umiestnených pod cestou alebo na nej. Vozidlá sa nabíjajú pomocou mechanického ramena alebo tyče, ktorá sa dotýka koľajníc. V indukčnom systéme sa prenos energie uskutočňuje medzi cievkami zabudovanými v ceste a vozidlami.

Ambiciózna elektrifikácia E20 nasleduje po sérii úspešných pilotných projektov ERS v krajine. Od roku 2016 až doteraz firma testovala všetky tri technológie nabíjania na cestách v rôznych častiach krajiny vrátane miest Lund, Gotland a Sandviken. Väčšina pozornosti sa sústredila na nákladné vozidlá a autobusy, a to z dobrého dôvodu. Podľa výskumných odhadov by elektrifikácia cestnej siete, ktorá spája najväčšie mestá krajiny, znížila v roku 2030 emisie ťažkých nákladných vozidiel o 1,2 milióna ton. V roku 2018 však Švédsko začalo testovať cestné nabíjanie pre úžitkové aj osobné elektrické vozidlá aj na 2 km trase medzi štokholmským letiskom Arlanda a logistickou oblasťou v Rosenbergu.

Plánom vlády je do roku 2030 – v tom istom roku, v ktorom navrhla zakázať nové autá na fosílny pohon – rozmiestniť na verejných komunikáciách 2000 km ERS. Ale to, či je stávka na e-cesty plodnou stratégiou, zostáva kontroverznou témou. Na jednej strane elektrické cestné systémy umožnia prekonávať dlhšie vzdialenosti medzi návštevami nabíjacích staníc, čím sa zvýši miera rozšírenia elektrických vozidiel a následne sa znížia emisie uhlíka. Nedávna štúdia Technickej univerzity Chalmers v Göteborgu ďalej zistila, že e-cestné komunikácie by tiež znížili dopyt po sieti v čase špičky a fungovali by ako alternatíva k domácemu nabíjaniu. Tím tiež navrhol, že kombinácia domáceho (statického) a cestného (dynamického) nabíjania môže znížiť veľkosť batérie až o 70%.

„Tým by sa znížila potreba surovín na výrobu batérií a elektromobil by sa mohol stať lacnejším aj pre spotrebiteľa,“ povedal Sten Karlsson, spoluautor štúdie. Existuje však dôležitý protiargument: vysoké investičné náklady a náklady na údržbu vznikajúceho typu infraštruktúry, ktorá sa z dlhodobého hľadiska môže ukázať ako zastaraná, keďže vývoj batérií sa zrýchľuje. Podľa výsledkov štúdie sa však toto riziko nezdá byť až také vysoké. Tím odhaduje, že na to, aby systém fungoval, by bolo potrebné elektrifikovať len 25% vnútroštátnych a európskych ciest. Švédsko nie je jediné, ktoré vyvíja elektronické cesty, túto technológiu testujú aj Taliansko, Francúzsko, Nemecko a Spojené kráľovstvo. Prepojenosť Európy by v skutočnosti mohla dať elektrickej cestnej sieti víťaznú šancu.

Zdroj