Vodíkový vlak má svoje turné po Severnej Amerike

V Kanade debutuje prvý vlak na vodíkový pohon v Severnej Amerike.

Je to trojmesačná zápožička, ktorá má podporiť jeho zavedenie na celom kontinente. Toto leto začal po kanadskej krajine premávať prvý vlak na vodíkový pohon v Severnej Amerike. Francúzsky osobný vlak je krátkodobou demonštračnou jazdou, ktorá potrvá do konca septembra a ktorej cieľom je podnietiť jeho zavedenie v Kanade a USA.

„Myslím si, že najdôležitejšou vecou, ktorá z toho vzíde, je informovanosť ľudí a pohodlie s touto technológiou,“ povedal pre CBC News Robert Stasko, výkonný riaditeľ Ontárijskej vodíkovej podnikateľskej rady. Kanadská požičovňa jazdí od vodopádov Montmorency v Quebecu do Baie-Saint-Paul (dve a pol hodiny cesty) od stredy do nedele do 30. septembra. Vlak má maximálnu rýchlosť 140 km/h a v dvoch osobných vozňoch môže prepraviť až 120 osôb

Firma Alstom, ktorá vlak vyrába, tvrdí, že jeho zrýchlenie a brzdenie je porovnateľné so štandardnými vlakmi s dieselovými motormi bez emisií. Zatiaľ čo väčšina Európy využíva vlaky s elektrickými koľajnicami alebo nadzemným vedením, vodíkové vlaky sú ideálne pre miesta, ako je kanadský vidiek s veľkými vzdialenosťami a relatívne nízkou hustotou dochádzania. Takýmto podmienkam by vyhovovala aj veľká časť USA.

Rovnaký model vlaku Coradia iLint už premáva v ôsmich európskych krajinách. Až 14 kusov rovnakého modelu začalo minulý rok premávať na trase v Dolnom Sasku v Nemecku. Alstom začal testovať tieto vlaky v roku 2018 a má ďalšie kontrakty v Nemecku, Taliansku a Francúzsku. Spoločnosť uvádza, že európski klienti si objednali 41 týchto vlakových súprav.

Coradia iLint spotrebuje denne „približne 50 kilogramov vodíka“, hovorí Serge Harnois, generálny riaditeľ Hanois Énergies, ktorá je dodávateľom vodíkového paliva pre vlak. Pri rovnakej jazde so štandardným motorom by sa spálilo približne 500 litrov nafty. Vlak počas svojej cesty vypúšťa len vodnú paru ako vedľajší produkt kombinácie vodíka s kyslíkom v palivovom článku na výrobu energie.

Sú tu ale aj nevýhody. Po prvé, na každé doplnenie paliva do vlaku je potrebné nákladné vozidlo poháňané naftou, ktoré dopraví vodík do vlaku. Harnois hovorí, že v ideálnom prípade by sa vodík nakoniec vyrábal priamo na mieste, aby sa tomuto kroku predišlo. Musíme sa tiež zamyslieť nad emisiami, ktoré vzniknú počas predpokladanej cesty z Európy do Kanady počas trojmesačnej demonštrácie.

Po letnom pobyte sa však vlak presunie do ďalších severoamerických miest. Dlhodobým cieľom je, aby turné pomohlo podporiť rozšírenie vodíkového vlaku v rôznych severoamerických regiónoch, čo by v prípade úspechu mohlo viac ako kompenzovať uhlíkovú stopu z jeho dopĺňania nafty a cesty cez Atlantik.

Zdroj