Smrteľná nehoda Autopilota: Tesla čelí žalobe

Tesla čelí žalobe o 345 miliónov dolárov.

Automobilka by mohla čeliť odškodnému vo výške 345 miliónov dolárov v súdnom procese týkajúcom sa smrteľnej nehody spôsobenej systémom Autopilot v roku 2019. Právnici žalobcov tvrdia, že Elon Musk a samotná firma uvádzali nepravdivé vyhlásenia o bezpečnostných schopnostiach Autopilota, čím nebezpečne zvyšovali dôveru vodičov v tento asistenčný systém.

Dňa 25. apríla 2019 viedol 42-ročný George McGee vozidlo Tesla Model S na Floride so zapnutým Autopilotom. Po tom, ako mu spadol telefón, bol rozptýlený a vozidlo bez brzdenia prešlo cez križovatku v tvare T na blikajúcu červenú a značku stop rýchlosťou približne 100-110 km/h. McGee neskôr vypovedal, že veril, že systém Enhanced Autopilot v prípade prekážky zabrzdí.

Jeho Tesla narazila do prázdneho Chevroletu Tahoe, ktorý bol odstavený na krajnici, aby si jeho posádka, 22-ročná Naibel Benavides Leon a jej priateľ Dillon Angulo, mohla pozorovať hviezdy. Náraz SUV odhodil, pričom Naibel Benavides bola na mieste mŕtva a Dillon Angulo utrpel katastrofálne zranenia. Podľa televízie CNBC teraz Angulo žiada od súdu náhradu za liečebné náklady a odškodnenie za bolesť a utrpenie.

Pozostalí po Naibel Benavides žalujú spoločnosť za neoprávnenú smrť a žiadajú aj represívne odškodnenie. Vo štvrtok požiadali žalobcovia porotu, aby priznala odškodné vo výške približne 345 miliónov dolárov, z čoho 109 miliónov predstavuje kompenzačné a 236 miliónov represívne odškodnenie. Právnici žalujúcej strany tvrdia, že Autopilot bol chybne navrhnutý, chýbal mu tzv. „geofencing“ (geografické oplotenie), ktorý by obmedzil jeho používanie na bezpečnejšie cesty.

Tiež tvrdia, že bol propagovaný spôsobom, ktorý podporoval nadmerné spoliehanie sa na systém. Tesla naopak tvrdí, že za nehodu je zodpovedné správanie vodiča. Samotný McGee bol v októbri 2019 obvinený z neopatrnej jazdy a obvinenie nenamietal. Elon Musk a jeho firma už roky čelia kritike za spochybniteľné sľuby týkajúce sa Autopilota, ktoré boli citované vo viacerých súdnych prípadoch.

Známym sa stalo demo z roku 2016, ktoré ukazovalo, ako Model X sám zastavuje na križovatkách a rešpektuje semafory. Neskôr sa ukázalo, že demonštrácia bola zinscenovaná: trasa bola vopred zmapovaná, boli z nej odstránené prekážky a mimo kamery auto narazilo do plota. Šéf automobilky tiež dlhodobo sľuboval autonómiu úrovne 5, pri ktorej by vodiči mohli spať a vozidlo by ich samé odviezlo.

V roku 2024 správa Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) spojila systémy Autopilota s takmer 1000 nehodami za posledných niekoľko rokov, z ktorých viac ako dve desiatky boli smrteľné. Tesla zvyčajne žaloby týkajúce sa Autopilota urovnáva mimosúdne alebo ich presúva na arbitráž, avšak v tomto prípade sudkyňa začiatkom júla rozhodla, že prípad môže postúpiť do súdneho konania.

Zdroj