Prichádza futuristické auto poháňané slnkom

Solárne auto z Číny predstavuje vzrušujúci krok k cieľu vytvoriť dopravný systém s nulovým znečistením.

V júni minulého roka na šiestom svetovom kongrese inteligencie predstavil tím solárne auto Tianjin, označované za prvé inteligentné vozidlo v krajine, ktoré je poháňané výlučne slnkom, čo znamená vzrušujúci krok smerom k cieľu dopravného systému s nulovým znečistením. Hoci nie je prvým automobilom poháňaným slnečnou energiou, ktorý Čína vyrobila – Hanergy ukázala Solar-R v roku 2016 – je prvým, ktorý je poháňaný výlučne týmto typom energie, keďže Solar-R mal podporný systém konvertora a záložného akumulátora, ako uviedol Electrek.

Akokoľvek je myšlienka automobilu poháňaného slnkom vzrušujúca, nie je nová. Vozidlo všeobecne uznávané ako prvé solárne auto na svete, SunMobile, predstavil William G. Cobb pred takmer 70 rokmi na autosalóne GM Powerama v Chicagu v roku 1955. To ho od riešenia problému dopravy, ktoré je dnes najväčším zdrojom znečistenia spôsobujúceho otepľovanie planéty a len v Spojených štátoch predstavuje takmer 30%, vzďaľovalo.

Tianjin bol vyvinutý iba za päť mesiacov 42 spoločnosťami a tromi univerzitami a je vybavený najmodernejšími technológiami. Solárne panely, ktoré sa používajú na nabíjanie vozidla, zaberajú 87 m2 a počas slnečného dňa dokážu dodať výkon 7,6 kilowatthodín za deň. Pre porovnanie, 7 kilowatthodín je približne toľko, koľko je potrebné na prevádzku základných vecí vo vašej domácnosti počas jednej hodiny.

Najzaujímavejší zo všetkého je zrejme fakt, že auto dokáže eliminovať 55 kilogramov škodlivého uhlíkového znečistenia na každých 62 prejdených kilometrov. Vzhľadom na krátkosť času, za ktorý bol vyvinutý, má určité obmedzenia, z ktorých najväčšie je, že maximálny dojazd, ktorý zatiaľ dosiahol, je len 75 km.

Maximálna rýchlosť je tiež len približne 78 km/h. Medzi ďalšie špecifikácie solárneho vozidla patrí sedenie pre vodiča a troch vzadu, dotykový displej a tri tlačidlá namiesto volantu a autonómna jazda na úrovni 4. Vozidlo má tiež batériu s hustotou energie 330 watthodín na kilogram.

Aj keď tieto špecifikácie možno nie sú až také pôsobivé, treba vziať do úvahy, že sú generované výhradne zo slnečnej energie. Tianjin poskytuje dôkaz konceptu, že vozidlá môžu jazdiť výlučne na energiu čerpanú z bezplatného a prírodného zdroja čistej energie. K solárnej vlne sa pridávajú aj ďalšie spoločnosti s vozidlami ako Lightyear O a Aptera.

Zdroj