Nový zákon opäť bojuje proti skrytým predplatným

Snaha o väčšiu transparentnosť a jednoduchšie rušenie online predplatného naberá na sile.

Po tom, čo súd dočasne pozastavil zavedenie pravidla Federálnej obchodnej komisie (FTC), prichádzajú americkí zákonodarcovia s novým návrhom zákona, ktorý má ochrániť spotrebiteľov pred praktikami automatického obnovovania služieb. Zákonodarcovia predstavili zákon s názvom „Click to Cancel Act“, ktorého cieľom je zabezpečiť, aby zrušenie online predplatného bolo rovnako jednoduché ako jeho aktivácia.

Táto legislatíva prichádza krátko po júlovom rozhodnutí federálneho odvolacieho súdu, ktorý zrušil nedávno schválené pravidlo FTC s rovnakým názvom. Pôvodné pravidlo, ktoré bolo súčasťou novely pravidla o negatívnej opcii, malo zákazníkom poskytnúť jednoduchý a priamy spôsob ukončenia predplatného a zastavenia opakovaných poplatkov. Vyžadovalo tiež, aby si podniky zabezpečili výslovný súhlas spotrebiteľa pred jeho zaradením do plánu s automatickým obnovovaním.

Súd zrušil pôvodné pravidlo FTC z procesných dôvodov. Zistil, že komisia nevykonala predbežnú regulačnú analýzu, ktorá je podľa federálneho zákona povinná, ak sa očakáva, že nové pravidlo bude mať hospodársky dopad presahujúci 100 miliónov dolárov ročne. Obchodné skupiny napadli pravidlo takmer okamžite po jeho finalizácii s tvrdením, že im toto zlyhanie uprelo možnosť zmysluplne sa zapojiť do procesu tvorby pravidiel.

Nový návrh zákona by v podstate dal zrušenému nariadeniu FTC silu zákona a vyžadoval by od firiem, aby poskytovali jasné metódy zrušenia a získavali súhlas pred začatím opakovaných poplatkov. Podľa jeho predkladateľov má zákon riešiť rozšírené sťažnosti spotrebiteľov na klamlivé praktiky obnovovania a zložité postupy odhlasovania, ktoré môžu jednotlivcov uväzniť v nechcených platbách.

Zástancovia ochrany spotrebiteľov tvrdia, že takáto ochrana je nevyhnutná a teší sa širokej podpore verejnosti. John Breyault z Národnej ligy spotrebiteľov uviedol, že opatrenie ponúka logické výhody, ktoré uľahčia každej domácnosti spravovať predplatné bez obáv zo skrytých poplatkov alebo komplikovaných procesov zrušenia. Odporcovia sa však stále nájdu, a to najmä na základe straníckej príslušnosti.

Ak by bol zákon „Click to Cancel Act“ schválený, jeho porušenie by sa považovalo za „nekalú alebo klamlivú praktiku“ podľa zákona o FTC, s potenciálnymi pokutami až do výšky 50-tisíc dolárov za každý jednotlivý prípad. Cieľom návrhu je zabrániť spoločnostiam, aby využívali neprehľadné podmienky písané malým písmom alebo zložité metódy zrušenia na udržanie zákazníkov v opakovaných platbách. Napriek neúspechu na federálnej úrovni zostávajú v platnosti podobné štátne regulácie v oblastiach ako Kalifornia a New York.

Zdroj