Náves so solárnymi panelmi zníži náklady

Scania predstavila prvý poloprepravník na svete pokrytý solárnymi panelmi.

Ak sa to podarilo v severských krajinách, môže sa to podariť kdekoľvek. Koncom minulého týždňa švédska spoločnosť odhalila prvý hybridný náves na svete pokrytý solárnymi panelmi. Vďaka vlastnej výrobe energie má tento unikátny prototyp potenciál znížiť prevádzkové náklady aj emisie CO2 v ťažkej doprave. Náves hybridného nákladného vozidla je pokrytý 100 štvorcovými metrami solárnych panelov, ktoré sú zapojené do elektrického systému umiestneného na palube. Je nasadený v rámci výskumného projektu, ktorého cieľom je zistiť, koľko solárnej energie dokáže takáto konfigurácia vyrobiť a o koľko je možné znížiť emisie CO2 vďaka použitiu pripojených fotovoltaických panelov. Keď sa ticho preháňa po cestách škandinávskeho vidieka, vyzerá ako transplantát z nie tak vzdialenej budúcnosti. Ale nákladné autá na solárny pohon a… Švédsko?

„Ak sa to podarí so solárnou energiou tu vo Švédsku, tak sa to podarí kdekoľvek,“ povedal Eric Falkgrim, projektový manažér spoločnosti pre vývoj nákladných vozidiel na solárny pohon – čo môže potvrdiť každý, kto niekedy prežil november vo Švédsku. Falkgrim dodal, že ak je technológia životaschopná v severských krajinách, potom to potvrdzuje všeobecnú platnosť projektu. Oddelenie výskumu a inovácií sa pred niekoľkými rokmi inšpirovalo pokrokom dosiahnutým v oblasti lítium-iónových batérií a položilo si otázku, či by sa aj technológia solárnych panelov mohla stať účinnejšou a či by sa jej cena mohla znížiť natoľko, aby mal fotovoltaický kamión s vlastným zásobovaním zmysel. Po úvodnej predbežnej štúdii ukončenej v roku 2019, ktorej cieľom bolo určiť realizovateľnosť, získala Scania finančné prostriedky od švédskej štátnej inovačnej agentúry Vinnova. V januári 2021 potom spustila projekt v plnom rozsahu s účinnými a ľahkými solárnymi článkami, ktoré vyvinula univerzita v Uppsale.

„Ide o vzrušujúci projekt, v ktorom sa akademická obec a priemysel spoločne snažia znížiť vplyv nákladnej automobilovej dopravy na klímu. Výsledky tohto jedinečného nákladného vozidla budú veľmi zaujímavé,“ povedal Erik Johansson, vedúci projektu a profesor fyzikálnej chémie. Plug-in hybridné nákladné vozidlo/ťahač má všetky „bežné systémy“ – vrátane 100 kWh zásobníka energie. Príves má medzitým ďalšiu kapacitu na uskladnenie energie 200 kWh, ktorá funguje ako „powerbanka“ nabíjaná solárnymi panelmi. Oblečenie prívesu do fotovoltaiky však prirodzene prináša celý rad špecifických technických výziev.  Ak si chcete vypočuť viac o tom, aké boli skúsenosti inžinierov spoločnosti Scania pracujúcich na projekte, a pozrieť si ďalšie zábery nákladného vozidla, ktoré sa rúti okolo červených domčekov a polí, môžete si pozrieť nasledujúce video:

„Musíte mať na pamäti, že solárne články nie sú určené na pohyb po meste vo vozidle. Sú navrhnuté tak, aby stáli na streche domu 20 alebo 30 rokov. Pri umiestňovaní solárnych panelov na vozidlo sme museli riešiť bezpečnostné problémy,“ dodal Falkgrim. Zároveň však poznamenal, že ide stále o výskumný projekt a že sa počíta s možnosťou, že bude potrebné odstrániť technické problémy. „Z technického hľadiska je to dosť náročné, ale nemáme taký tlak, že by to bol plnohodnotný projekt, v rámci ktorého by sme vyrábali niečo, čo sa bude celosvetovo predávať stovkám a tisícom zákazníkov. Je to výskumný projekt, ktorého cieľom je zistiť, či má toto riešenie zmysel, a zatiaľ sme presvedčení, že má.“

Zdroj