Bude 5-minútové nabíjanie novou normou?

Výskumníci dosiahli prelom v oblasti lítium-iónových batérií.

Tajomstvom spoľahlivého päťminútového rýchleho nabíjania elektromobilov by mohol byť striebornobiely kov s názvom indium. Odborníci z Cornellovej univerzity uviedli, že anódy batérií vyrobené z tohto kovu môžu zabezpečiť lepšiu chémiu vo vnútri elektrických batérií, čo znamená rýchlejší čas nabíjania. Tím dúfa, že to, čo sa naučil pri výskume tohto jedinečného kovu, otvorí dvere veľkým inováciám batérií v nasledujúcich rokoch. Výskum sa uskutočňuje s cieľom odstrániť „úzkosť z dojazdu“ u vodičov elektrických vozidiel.

Správa z laboratória Cornell, v ktorej sa podrobne opisuje batéria, ktorú možno nabiť približne za čas potrebný na prípravu televíznej večere v mikrovlnnej rúre, by mohla pomôcť k ďalšiemu rozvoju už aj tak rastúceho trhu s elektrickými vozidlami. „Ak dokážete nabiť batériu elektromobilu za päť minút, myslím tým, nemusíte mať batériu, ktorá je dostatočne veľká na 300-kilometrový dojazd. Môžete sa uspokojiť s menšou kapacitou, čo by mohlo znížiť náklady na elektromobily a umožniť ich širšie prijatie,“ uviedol v správe profesor Lynden Archer, ktorý dohliadal na výskum.

V bežných lítium-iónových batériách sa ióny pohybujú medzi anódou a katódou, keď sa napájací akumulátor nabíja a vybíja. Batérie môžu mať pevný alebo kvapalný elektrolyt. Anódy sa vyrábajú z rôznych materiálov, okrem iného z grafitu (najbežnejší) a kremíka. Výskumníci v spoločnostiach a na univerzitách po celej planéte sa snažia nájsť najlepšiu kombináciu materiálov na výrobu lacnej a vysoko účinnej batérie, ktorá by poskytovala stabilitu, bezpečnosť, dlhú životnosť, veľký dojazd – a rýchle nabíjanie, ktoré by znižovalo obavy.

Práve posledný bod je pre tím z Cornellovej univerzity kľúčový a myslí si, že indium môže poskytnúť riešenie. „Úzkosť z dojazdu je väčšou prekážkou elektrifikácie v doprave než ktorákoľvek z ostatných prekážok, ako sú náklady a schopnosti batérií, a my sme identifikovali cestu na jej odstránenie pomocou racionálnych návrhov elektród,“ povedal Archer.Fascinujúce je, že odborníci si predstavujú budúcnosť, v ktorej sa batérie tohto typu môžu nabíjať, keď auto prechádza cez špeciálne jazdné pruhy s nabíjacími pásmi zabudovanými do povrchu.

Táto vízia je ešte ďaleko, pretože je potrebné dokončiť ďalší výskum india alebo možno ešte vhodnejších materiálov, ktoré sa ešte len objavia. Indium je podľa správy ťažké, čo ovplyvňuje jeho praktickú využiteľnosť pre široké použitie. „Existujú zliatiny kovov, ktoré sme nikdy neskúmali a ktoré majú požadované vlastnosti? Z toho pramení moje uspokojenie, že existuje všeobecný princíp, ktorý umožňuje komukoľvek navrhnúť lepšiu anódu batérie, ktorá dosahuje rýchlejší náboj ako najmodernejšia technológia,“ povedal Archer.

Zdroj