Helikoptéra Ingenuity dokončila 50. let

Helikoptéra dokončila svoj 50. let na Marse a blíži sa ku svojmu druhému výročiu.

Vrtuľník spoločnosti NASA absolvoval svoj 50. let na Marse a blíži sa jeho dvojročné výročie na tejto planéte. Päťdesiaty let sa uskutočnil 13. apríla 2023, keď Ingenuity prekonal 322 metrov za 145,7 sekundy. Počas svojho letu dosiahol nový výškový rekord 18 metrov predtým, ako sa usadil v blízkosti krátera Belva. NASA plánuje, že vrtuľník vykoná ďalší let na zmenu polohy predtým, ako začne skúmať oblasť „Fall River Pass“ v kráteri Jezero. Zajtra uplynú dva roky od prvého letu na Mars, ktorý sa uskutočnil 19. apríla 2021. Vrtuľník bol pôvodne navrhnutý ako technologická demonštrácia, ktorá mala letieť maximálne päťkrát. Teraz jeho 23 pozemských mesiacov a 45 letov presahuje jeho predpokladanú životnosť a zmenil sa na ukážku prevádzky. „Keď sme leteli prvýkrát, mysleli sme si, že budeme mať neuveriteľné šťastie, ak sa nám podarí vybojovať päť letov,“ povedal Teddy Tzanetos, vedúci tímu Ingenuity v JPL. „Predpokladaný kumulatívny čas letu sme prekročili o 1250%, odkedy sme demonštráciu technológie zabalili, a očakávanú preletenú vzdialenosť o 2214%.“ NASA bola úspechom natoľko povzbudená, že sa rozhodla vymeniť svoje rovery na odvoz vzoriek za dva drony, podobné vrtuľníku Ingenuity, ktoré budú slúžiť ako záloha pre rover Perseverance v rámci kampane na návrat vzoriek z Marsu.

Očakáva sa, že tieto vrtuľníky sa dostanú na povrch Marsu v roku 2030 a zasiahnu v prípade, že rover nebude môcť cestovať k pristávaciemu modulu. Každý vrtuľník bude vybavený pohyblivými kolesami na pristávacích nohách a jedným robotickým ramenom. NASA plánuje, že ak sa rover zasekne, priletia k nemu, pomocou robotických ramien získajú vzorku a potom ju dopravia späť k pristávaciemu modulu. Každý z letov poskytuje cenné letové údaje, ktoré využijú inžinieri pracujúci na návrhoch budúcich helikoptér pre Mars. Vrtuľník tento rok zdoláva čoraz drsnejší terén, odkedy v januári opustil dno krátera Jazero. „Už nie sme v marťanskom Kansase,“ povedal Josh Anderson, vedúci prevádzky Ingenuity v Laboratóriu prúdového pohonu NASA v južnej Kalifornii. „Letíme nad vyschnutými zvyškami dávnej rieky, ktoré sú plné piesočných dún, balvanov a skál a obklopené kopcami, ktoré by nás mohli mať na obed. A hoci sme nedávno vylepšili navigačný softvér na palube, ktorý nám pomáha určovať bezpečné letiská, každý let je stále ako na bežiacom páse.“

Zdroj