Google je pod drobnohľadom za monopolné praktiky

Tentokrát je problémom dominancia v online reklame.

Už na začiatku týždňa americké ministerstvo spravodlivosti začalo protimonopolné konanie voči Googlu s odvolaním sa na jej protisúťažné obchodné praktiky a nezákonné správanie v oblasti digitálnej reklamy, ktoré spôsobilo, že konkurenti musia súťažiť za nerovných podmienok. Takéto správanie malo spôsobiť obrovskú škodu online vydavateľom, inzerentom a americkým spotrebiteľom.

Gigant sa tradične bráni že nikoho nenúti používať ich služby a ľudia ich využívajú dobrovoľne, lebo sú efektívne. Nové vyšetrovanie však ukazuje, že to tak celkom nemusí byť pravda. Nové dôkazy tvrdia, že jeden z vedúcich pracovníkov spoločnosti dal zamestnancom pokyn, že cieľom spoločnosti je „rozdrviť“ konkurentov v oblasti reklamy.

Toto zistenie je v súlade s tvrdením ministerstva spravodlivosti, že Google využíva svoju dominantnú pozíciu na monopolizáciu digitálnej reklamy. „Budeme schopní rozdrviť ostatné siete, a to je náš cieľ,“ naznačil David Rosenblatt, bývalý prezident firmy pre reklamu, pričom zdôraznil stratégiu spoločnosti v tejto kategórii v rokoch 2008-2009.

Napriek tomu Google trvá na svojom stanovisku v tejto veci a kategoricky tvrdí, že čelí tvrdej konkurencii konkurenčných reklamných firiem vrátane Microsoftu, Mety a Amazonu. Technologický gigant ďalej uvádza, že jeho konkurenti tiež ponúkajú integrovaný balík produktov pre inzerentov a vydavateľov – a že nejde o jedinečný predajný argument špecifický pre spoločnosť.

Rosenblatt opustil firmu v roku 2009, niečo vyše roka po tom čo gigant odkúpil jeho reklamnú spoločnosť DoubleClick. V rámci dôkazov poskytnutých súdu na potvrdenie dominantného postavenia Googlu v oblasti digitálnej reklamy prokurátor predložil poznámky, ktoré Rosenblatt poskytol svojim kolegom a v ktorých zdôraznil výhody vlastníctva technológií na oboch stranách a v strede trhu.

Taktiež uniklo jeho stanovisko „Spoločnosť Google vytvorila niečo, čo je porovnateľné s newyorskou alebo londýnskou burzou cenných papierov, inými slovami, urobíme so zobrazovaním reklám to, čo Google urobil s vyhľadávaním“. Vychádzajúc z predpokladu, že firma vlastní reklamné servery vydavateľov, mala dobré predpoklady využiť túto príležitosť na identifikáciu a rezerváciu voľných reklamných miest.

Rovnako, podľa vyjadrenia bývalého šéfa reklamy, pre vydavateľov bolo priam nočnou morou zmeniť platformu. Pokusy o dominanciu v oblasti online reklamy samozrejme nie sú jediným škandálom spoločnosti. Cez reklamy sa totiž šíria nielen jasné dezinformácie, ale aj škodlivý malvér zneužívajúci známe mená. Jeden z prípadov je aj škodlivý softvér Poseidon, ktorý sa šíril cez reklamy na nový internetový prehliadač Arc.

Problematické sú aj reklamy v iných sieťach spoločnosti. „Preslávil“ sa nimi aj YouTube, kde sa vo veľkom šírili reklamy na krypto a iné finančné podvody, a v prípade nahlásenia takéhoto obsahu sa spoločnosť neunúvala reagovať.

Zdroj