Apple Car príde neskôr. Prečo?

Podľa agentúry a jej zdrojov Apple odkladá debut svojho plne autonómneho vozidla na rok 2026.

Znižuje svoje ambiciózne plány, podľa ktorých má byť vozidlo schopné samostatnej jazdy. Táto správa prichádza na základe ďalšieho radu odkladov projektu Titan a ďalšej personálnej zmeny. Kým spoločnosť konečne uvedie vozidlo na trh, bude to najneskorší projekt v histórii automobilového priemyslu, dokonca kontroverznejší ako kybernetický nákladiak Tesla. Zmizne futuristický dizajn bez volantu a pedálov, pretože si uvedomia, že (podľa Apple) súčasná technológia nie je schopná ponúknuť bezpečnú autonómnu jazdu. Toto vyhlásenie bude starnúť naozaj zle, pričom niekoľko čínskych spoločností si pravdepodobne mädlí ruky a pripravuje sa ukázať Applu, ako veľmi sa mýli. Insideri pracujúci na projekte Titan potvrdili agentúre, že Apple sa zameria na ponuku zmenšenej autonómie so samojazdením dostupným na diaľniciach, ktorá nebude oveľa pokročilejšia ako SuperCruise od GM alebo FSD od Tesly – hoci posledne menovaný možno čoskoro dostane nečakaný upgrade a poskočí na čelo rebríčka.

Stane sa projekt automobilu pre Apple úplne neúspešným? Spoločnosť každoročne zvyšuje svoj rozpočet na výskum a vývoj pri hľadaní ďalšej veľkej veci, tento rok sa tieto výdavky chystajú na viac ako 26,3 miliardy dolárov. Na druhej strane má spoločnosť stále väčšiu hromadu hotovosti a jej prebytok sa v súčasnosti pohybuje okolo 48 miliárd dolárov, takže môže pokojne pokračovať v hľadaní spôsobov, ako ich minúť. Gigant plánoval, že jeho auto spôsobí revolúciu v našom vnímaní vozidiel, malo poskytnúť bezpečné prostredie na vykonávanie iných činností bez toho, aby sme sa museli sústrediť na riadenie. Firma nie je vo svojom sne sama a chvíľu sa zdalo, že je ďaleko vpredu, ale realita ju konečne dobieha. Na to, že autonómia Level 5 je mimo hry, zareagovali akcie poklesom až na 142 dolárov, hoci tento rok pomaly klesali, ale to skôr kvôli situácii na globálnom trhu, ale zdá sa, že tento najnovší vývoj ich stlačil nadol o niečo viac a o niečo rýchlejšie.

Kevin Lynch, ktorý má okrem iného na starosti projekt Titan, sa pustil do zmeny zamerania celého projektu. Auto, ktoré malo byť pôvodne podobné vozidlám Canoo, bude teraz tradičnejšie a bude mať vyhradené miesto pre vodiča. Zatiaľ čo pôvodne spoločnosť dúfala, že ho bude predávať za minimálne 120-tisíc dolárov, tento cieľ bol revidovaný a bude nižší ako 100-tisíc dolárov. Prvýkrát máme k dispozícii ďalšie informácie o tom, čo môžeme od vozidla očakávať – jeho systém palubného počítača je navrhnutý na mieru a nazýva sa Denali. Je poháňaný vlastným procesorom, ktorého výkon sa rovná 4 najnovším čipom M2, a je zrejme pripravený na výrobu. Bude potrebný na ovládanie obrovského množstva senzorov a pokročilých funkcií, ktoré bude auto ponúkať, ale je prekvapujúce, že sa gigant rozhodol, že nie je dostatočne výkonný na to, aby ponúkol autonómnu jazdu. Bude zaujímavé sledovať, na akom dizajne sa firma rozhodne, očakáva sa, že spoločnosť toto rozhodnutie urobí niekedy na budúci rok. Jediná spoločnosť, ktorá začala rokovať s Apple o licencii na technológiu EV, bola Volkswagen Group, ale to bolo pred niekoľkými rokmi a firma zrejme stále hľadá partnerov.

Na jednej strane je sklamaním, že technologický gigant, akým je Apple, sa vzdáva autonómneho riadenia: buď je to rozumný krok, alebo nie je taký vynaliezavý, ako chce, aby ho svet vnímal. Na druhej strane, zmenšenie očakávaní v skutočnosti projekt urýchli a umožní tímu 1000 ľudí, ktorý sa zaoberá automobilmi, sústrediť sa na konkrétnejšie ciele. Auto Apple bude považované za luxusné vozidlo, ale nebude mať takú cenu. 100-tisíc dolárov je veľa peňazí, ale je to menej, ako chce za svoje autá ktorákoľvek luxusná značka. V závislosti od toho, aká technológia elektrického pohonu bude jeho základom, sa môže považovať za ponuku s dobrou hodnotou. Je len obrovská škoda, že pár čínskych spoločností a s najväčšou pravdepodobnosťou aj Tesla dokážu, že Apple sa mýli, a vydajú svoje príslušné autonómne vozidlá. Dávno predtým, ako sa na cesty dostane už neautonómne auto spoločnosti Apple.

Zdroj