Problémy s rušením 5G by mohli pretrvávať roky

Skupina amerických leteckých spoločností varuje, že problémy s rušením 5G by mohli pretrvávať roky.

Trvalo vyriešiť problémy s rušením v lietadlách spôsobené nasadením bezdrôtových sietí 5G v pásme C bude pravdepodobne trvať „roky“, oznámi vo štvrtok americkým zákonodarcom skupina zastupujúca hlavných amerických osobných a nákladných dopravcov. Nick Calio, ktorý stojí na čele organizácie Airlines for America, v písomnom svedectve podvýboru Snemovne reprezentantov pre dopravu a infraštruktúru povie, že problémom 5G, ktorým čelí letecký priemysel, sa malo predísť. „Proces, ktorý viedol k tejto prevádzkovej nočnej more, by mal byť považovaný za varovný príbeh o nevydarenej vládnej komunikácii a koordinácii,“ píše sa v jeho svedectve, do ktorého nahliadla agentúra Reuters a ktoré zatiaľ nebolo zverejnené. „Úplné a trvalé zmiernenie problémov s rušením spôsobených nasadením 5G v pásme C bude pravdepodobne trvať roky, nie dni alebo týždne,“ dodáva Calio, ktorého skupina zastupuje American Airlines, United Airlines, FedEx a ďalších veľkých dopravcov.

Verizon a AT&T sa v januári dohodli na odložení nasadenia niektorých bezdrôtových veží 5G v blízkosti letísk po tom, čo letecký priemysel a Federálny letecký úrad (FAA) varovali, že rušenie 5G môže ovplyvniť citlivú elektroniku lietadiel, ako sú rádiové výškomery. FAA minulý týždeň uviedol, že povolil 20 modelov výškomerov a schválil 90% americkej komerčnej flotily na pristávanie pri priblížení za zníženej viditeľnosti v oblastiach s 5G pásmom C. 5G však ovplyvnilo niektoré lety za zlého počasia, najmä niektoré regionálne lietadlá. Prezident Asociácie leteckého a kozmického priemyslu Eric Fanning povie zákonodarcom, že v riešení tohto problému sa dosahuje pokrok, ale ešte nie je vyriešený. „Vzhľadom na množstvo nevyriešených otázok, ktoré sú stále na stole, nás v budúcnosti čakajú narušenia, a to aj v prípade ďalšieho kompromisu a spolupráce,“ uvádza sa v jeho svedectve.

Na vypočutí vystúpi aj správca FAA Steve Dickson, generálna riaditeľka skupiny CTIA pôsobiacej v oblasti bezdrôtových sietí Meredith Attwell Bakerová a ďalší. Hovorca výboru uviedol, že Federálna komunikačná komisia (FCC) bola pozvaná, aby svedčila, ale nemohla sa dostaviť. FCC sa bezprostredne nevyjadrila. Bakerová zákonodarcom povie, že bezdrôtový priemysel „zostáva presvedčený, že 5G nepredstavuje žiadne riziko pre bezpečnosť leteckej dopravy“. Prezident Asociácie pilotov leteckých liniek Joe DePete tvrdí, že podpora telekomunikačného priemyslu zo strany FCC „nielenže vystavila verejnosť riziku, ale prinútila aj pilotov vykonávať rozsiahle obchádzky, aby zabezpečili bezpečnosť letu“. Cathryn Stephensová, predstaviteľka letísk vystupujúca v mene Americkej asociácie riadiacich pracovníkov letísk, zákonodarcom povie, že „bolestivé miesta pretrvávajú a je jasné, že úľava môže byť dočasná a závisí od ochoty telekomunikácií pôsobiť v niektorých oblastiach v obmedzenom rozsahu“.

Zdroj