Elektrický tanker prevezie cez oceán čistú energiu

Keďže svet smeruje k udržateľnej budúcnosti, niektoré regióny majú dostatok obnoviteľnej energie, zatiaľ čo iné sú v geografickej nevýhode.

Japonský startup PowerX prišiel s riešením tohto problému v podobe prvého elektrického tankera na batérie na svete, ktorý je určený na prepravu čistej energie po mori. Firma má ambiciózne plány zmeniť spôsob, akým svet využíva a prenáša čistú energiu. Dnes sa väčšina energie na svete prenáša vo forme fosílnych palív, no PowerX sa pozerá do budúcnosti s elektricky poháňanou loďou, ktorá bude prepravovať čistú energiu na miesta, ktoré ju najviac potrebujú.

Na splnenie svojho poslania firma navrhuje a vyvíja „loď na prenos energie“, ktorá bude prepravovať obnoviteľnú elektrickú energiu po celom svete a vytvorí „oceánsku energetickú sieť“. V roku 2020 startup odhalil plány na zriadenie svojej prvej gigafabriky v Japonsku, ktorá bude vyrábať riešenia na skladovanie batérií vrátane ultrarýchlej nabíjačky pre elektromobily (až 240 kW) poháňanej obnoviteľnou energiou.

Okrem toho bude vyrábať stacionárne batérie pre rozvodnú sieť, námorné batérie a batérie pre domácnosti. Power Base, gigafactory spoločnosti, má ročnú výrobnú kapacitu 5 GWh, čo zodpovedá približne 10-tisíc batériovým úložiskám pre jej rôzne riešenia.

Firma rýchlo odhalila podrobný dizajn svojej prvej lode „X“ na pondelkovej medzinárodnej námornej výstave Bariship. Elektricky poháňaný tanker s dĺžkou 140 metrov a batériami má dojazd 300 km na prepravu čistej energie z veterných elektrární na mori, z jednej siete do druhej alebo na ostrov.

Vďaka 96 ks (2,5 MWh) batériám LFP námornej kvality môže elektrický tanker pojať celkovo 241 MWh energie z obnoviteľných zdrojov. Spoločnosť tvrdí, že konštrukcia batérií je „vysoko škálovateľná“ a v budúcnosti bude schopná pojať viac batérií. Dodávaný systém kontroly napájania monitoruje batériové systémy a regulátory nabíjania a informuje o tom, koľko energie batériám zostáva.

Elektrický tanker je v súčasnosti optimalizovaný na cestovanie na krátke vzdialenosti. Napriek tomu generálny riaditeľ Masahiro Ito tvrdí, že s rastúcou hustotou batérií a znižujúcimi sa nákladmi bude firma schopná prepravovať viac batérií na dlhšie vzdialenosti. Keď sa táto loď dostane do cieľa, bude musieť preniesť energiu, aby sa mohla vrátiť na základňu – možno pomocou stacionárnych batérií na ostrovoch?

Ak áno, nemalo by väčší zmysel kombinovať tieto stacionárne batérie s akýmikoľvek obnoviteľnými zdrojmi energie, ktoré sú na ostrove k dispozícii (vietor, slnko atď.), namiesto použitia lode? Na Zemi nie je veľa miest, kde nie je možné využívať vietor a slnko. Cieľom spoločnosti je dokončiť prvú loď do roku 2025, pričom testovanie v teréne sa má začať v nasledujúcom roku.

Elektrický tanker pomôže prepojiť siete, veterné farmy na mori a ostrovy s obnoviteľnou energiou tam, kde podzemné káble nie sú ideálne kvôli seizmickej aktivite, hlbokej vode atď. Výsledkom je, že regióny s dostatkom obnoviteľnej energie sa môžu podeliť s tými, ktorí majú menej šťastia, a zabezpečiť tak čistejšiu a udržateľnejšiu budúcnosť pre všetkých.

Zdroj